Monday, July 11, 2011

Seminar Memperkasakan Generasi Muda *SMGM*









okay, program ni seminggu lalu (30 Jun - 3 July) tp ni baru aku dpt hapdatenya. Yela kan baru mula kerja, timing semua out. Minggu lepas balik kerja je aku tidur, so paham-paham jelah bila tak hapdate blog kan!! (Alasan, padahal masa kerja boleh je nak online kan tp sbb minggu pertama, so takkan nak online smbil kerja pulak!)

Kembali ke jalan yang benar, SMGM mmg ohsem okay!! Dapat jumpa adik-adik dari Pekan dan Sembrong. Majoriti yg aku sempat jumpa semua budak form 5 lah. Selama 3 hari 2malam kami, pelajar UiTM, telahpun menjdai Mentorkpd Mentee2 sekalian. (Ye aku Salma Mentor! Haha). Bila aku jumpa 5 org adik-adik aku ni, semua tercengang jugak lah igtkan akk ni Mat Salleh. Haha. Si Cik D tu, siap tanya "Akk ni perlu salam ke?". LOL!!

Hari pertama kira agak kelam-kabut jugalah, baru nak mula program biasalah kan. Ehhhhh satttt lupa, Rabu dan Khamis tu kami, mentor, telah lalui sedikit Seminar pendek mengenai peranan kami sbg Mentor. Mari teruskan!!

Bila masuk hari kedua, semua dah berjalan agak lancarlah. Sambil adik-adik dikursuskan dlm Dewan Sri Budiman, kami mentor tidak dilupakan. Kami menerima nasihat kerjaya dari segi interview resume dan pelbagai lagi. Terima Kasih UiTM!! Oh semua ni berlaku in the sub zero dewan Annexe. Hehe.

Haaaaa pada hari kedua ni, malam tu best sikit. Mentor2 disajikan dgn BBQ oleh pihak H2O. Sgt ohsem!! Sambil karok sikit2. Hehehe. Masa ni adik-adik berada di dlm dewan DSB menyiapkan tugasan mereka.

Hari ketiga kami bawa mereka ronda2 UiTM, bermula dari Mawar sampai lah ke DSB. Aku bawak mereka ke DATC, lalui kolej2 kediaman dan juga tak dilupakan konti UFM! Nampaknya ada beberapa daripada mereka tertarik dgn pekerjaan DJ-ing ni. Cantek lah! Hehe.

(nampaknya internet sini slow sikit, so gmbr akan dinaikkan kemudian!!)

Pada hari ketiga ini jugalah kami menerima kunjungan Datuk Hishamuddin Tun Hussein dan keluarga bg majlis Perasmian Penutupan SMGM tahun 2011 di UiTM, Shah Alam.

Pengalaman program ni mmg lain pada lain, kami dah mcm Nanny or parent kpd budak2 ni (Jgn marah adik2. Heeeee). Tp yelah kami diberikan number by group so waktu makan, balik dan pergi semua ikuta nmbor. Kami no 155, so bayangkanlah berapa lamanya aku tunggu anak- ku. Heeeeeee.Other than that this program is sgt2 best dan harus diteruskan dan jgn lupa dikembangkan kpd pelajar sekolah-sekolah yg lain pula. Baru lah adil lagi saksama.

Program seperti ini mampu memupuk semnagat usaha dalam jiwa adik-adik utk meneruskan pengajian ke menara gading. Mana taknya, tengok lah size UiTM tu kalau dibandingkan dgn sekolah-sekolah mereka (Sekolah aku dulu cute je!). So semoga matlamat program ini tercapailah, semoga dipupuklah semngat di dlm jiwa adik-adik yg hadiri seminar ini.

Nanti adik-adik datanglah ke UiTM lagi ye, kami alu-alukan ^_^!!

No comments:

Post a Comment